Hoe meld je je aan voor een middenhuur woning?

 

Update 18 november 2021: de inschrijftermijn is gesloten. Kandidaten die zich hebben aangemeld via Woningnet ontvangen via de mail een uitnodiging om hun inschrijving via deze projectwebsite compleet te maken.

Vanaf woensdag 3 november om 10 uur kan je via Woningnet je interesse kenbaar maken voor de middenhuurwoningen in fase 3 (69 middenhuur woningen verdeeld over appartementen, maisonnettes en eengezinswoningen). Op Woningnet worden 3 advertenties getoond; 1 voor het woningtype appartement, 1 voor het woningtype maisonnette en 1 voor het woningtype eengezinswoning. De advertenties zullen 2 weken op Woningnet gepubliceerd staan. Hierna word je uitgenodigd om je voorkeur per huisadres op te geven. 

Hieronder nemen we je stap voor stap mee in hoe je je kunt aanmelden voor een middenhuur woning in Laurierkwartier. Middenhuur woningen worden in eerste instantie aangeboden via Woningnet. Dat is conform de afspraken die zijn vastgelegd in het Stadsakkoord van de gemeente Utrecht. Geïnteresseerden die zich via Woningnet voor een van de appartementen, maisonnettes of eengezinswoningen aanmelden, krijgen voorrang bij de toewijzing. 

Let op! Voor deze woningen kun je geen huursubsidie aanvragen.
 

Voorrang op een middenhuur woning

Kandidaten die via Woningnet reageren krijgen voorrang en worden geselecteerd op basis van inkomen en het achterlaten van een sociale huurwoning. Bekijk de advertenties op Woningnet voor de spelregels.
 

Aanmeldprocedure

  1. Wanneer je je wil aanmelden voor een middenhuur appartement, maisonnette of eengezinswoning in Laurierkwartier, schrijf je je in op Woningnet. Hier maak je je belangstelling kenbaar voor een woningtype via de advertentie van Laurierkwartier en volg je hun inschrijfprocedure. Schrijf je in op Woningnet >>
    Heb je al een account? Log dan in op Woningnet >>
     
  2. Na de sluitingsdatum op woensdag 17 november verstrekt Woningnet de lijst met aanmeldingen van kandidaat-huurders aan het verhuurteam van Laurierkwartier.
     
  3. Vanaf dan verloopt de inschrijving voor een woning naar jouw wensen via je persoonlijke account van Laurierkwartier. Heb je die nog niet? Maak hem dan hier aan >>
     
  4. Kandidaat-huurders ontvangen een uitnodiging via hun persoonlijke Laurierkwartier account om hun inschrijving compleet te maken:
    1. Vul alle gevraagde gegevens volledig en naar waarheid in.
    2. Upload je Inkomensverklaring van de Belastingdienst en een UWV afschrift 'Arbeidsverleden en loongegevens' (GRATIS te downloaden). Let op: BSN nummer uitzetten (UWV) en doorhalen BSN op IB60 formulier (inkomensverklaring Belastingsdienst)
    3. Geef aan naar welk(e) woning(en) je voorkeur uitgaat.
    4. Onderteken het formulier en klik op 'verzenden'.
       
  5. Na de sluiting van de inschrijftermijn worden de dossiers beoordeeld en vindt een random loting plaats. Na 2-3 werkdagen ontvang je bericht of een woning aan jou (voorlopig) is toegewezen of dat je op de reservelijst staat.
     
  6. Kandidaten met een (voorlopige) toewijzing, maken hun dossier compleet met de overige gevraagde toetsingsdocumenten:
    1. Een recente werkgeversverklaring
    2. 3 recente loonstroken
    3. 3 bankafschriften met de meest recente loonstortingen
    4. Uittreksel BKR (via www.bkr.nl)
    5. Indien van toepassing een kopie partneralimentatie / echtscheidingsconvenant.
    6. Onderteken opnieuw het formulier en klik op 'verzenden'.
       
  7. Het verhuurteam van Laurierkwartier toetst de dossiers op compleetheid, inkomensvereisten, echtheid.
     
  8. Kandidaten die een voorlopig akkoord hebben gekregen, ontvangen een ondertekend ‘Akkoord - verklaring eigenaar huisvestingsvergunning gemeente Utrecht’ in hun persoonlijk account.
     
  9. Met deze verklaring kunnen kandidaten via de website ‘Online vergunning van de gemeente Utrecht’ zelf een huisvestingsvergunning aanvragen.
    Let op! Je hebt 3 dagen de tijd om de aanvraag in te dienen.
     
  10. Organisatie Het Vierde Huis beoordeelt de aanvraag en verstrekt indien akkoord een huisvestingsvergunning.
     
  11. Huisvestingsvergunning ontvangen? Upload deze dan in je persoonlijke account.
     
  12. Dossier akkoord? Gefeliciteerd! Je ontvangt een bevestiging en een digitale huurovereenkomst voor de woning en de parkeerplaats. 

Zodra de huurovereenkomsten door jou en de verhuurder zijn ondertekend is de huur van de woning definitief. Conform afspraak in de huurovereenkomst vragen we je vooraf de eerste maand huur en eventueel bijkomende kosten via de betaallink die wij versturen te betalen.